Hervormde Gemeente Sebaldeburen
Provincialeweg 44

Meer te weten komen over de historie van de Hervormde Kerk in Sebaldeburen

Er is nog veel meer bekend over de Hervormde Kerk in Sebaldeburen en haar geschiedenis. Deze informatie vindt u onder andere opgetekend in boeken, tijdschriften, artikelen en brochures. Hieronder vindt u een aantal belangrijke en informatieve documenten:

Leerrede Westendorp

Een van de belangrijkste informatiebronnen is het boek dat de leerrede van ds. Westendorp bevat die hij gehouden heeft bij de ingebruikname van de nieuw gebouwde kerk in 1807. Dit boek is getiteld: N. Westendorp, Eerste leerrede, gehouden in de Nieuwe Kerk te Sebaldeburen Benevens Eene Oudheidkundige VerhandelingGroningen: J. Oomkens, 1809.

Brochure 200 jarig bestaan van de kerk

Bij het 200 jarig bestaan van de kerk (in 2007) heeft Henk Berends als dorpsbewoner van Sebaldeburen een brochure uitgegeven over de historie van de kerk. Gemakkelijk te lezen en informatief. De brochure kunt u downloaden door te klikken op deze link:  Hervormde Kerk Sebaldeburen 200 jaar.pdf

Artikelen gemeentelid

Vanuit een persoonlijke interesse in de historie van de Hervormde Kerk heeft een gemeentelid door de jaren heen allerlei artikelen verzamelt en uitgetypt. Deze bundel van artikelen kunt u downloaden door te klikken op deze link:  Bundel artikelen gemeentelid.pdf

Waar de Hervormde Kerk Sebaldeburen (zijdelings) in aan bod komt:

Tenslotte zijn er ook nog bronnen waar de Hervormde Kerk zijdelings (of helemaal niet) in aan bod komt, maar die wel een goed beeld geven van de historische context waarin zij bestaan heeft. Dit zijn onder andere de volgende bronnen:

• G.J. Reits, Veertigjarige levenservaring van en beschreven door E. van de Berekamp predikant te Grootegast, 1879.
  • J. Kampen, Dorpsboek Sebaldeburen, Johan Kampen, 2017.
  • J. Kampen, Groet'n uut Sebaldeburen: Beeld van een dorp door de jaren heen, 2020